Dołącz do nas

Forum Logopedy

Autor Cieszyńska-Rożek Jagoda
Autor Korendo Marta

Wczesna interwencja terapeutyczna według zasad metody krakowskiej

Jakie są możliwości metody krakowskiej (MK) w kontekście wczesnej interwencji terapeutycznej? Ta metoda przyjmuje rozwojowe podejście porządkujące postępowanie diagnostyczne i etapy prowadzonej terapii w każdym obszarze poznawczym, uznaje też nadrzędną rolę języka jako narzędzia nie tylko komunikacji, ale również – poznania świata.

Wprowadzenie

Podczas stymulacji rozwoju zdrowych dzieci i terapii w sytuacjach zaburzeń rozwoju terapeuci wykorzystują w różnym zakresie wszystkie techniki – w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka i jego rodziny. Oto elementy metody krakowskiej:

  • stymulacja słuchowa,
  • komunikacja ułatwiona,
  • gesty wizualizacyjne i gesty interakcyjne, Manualne Torowanie Głosek®,
  • techniki komunikacyjne,
  • programowanie języka,
  • dziennik wydarzeń,
  • Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®,
  • terapia funkcji wzrokowych,
  • stymulacja funkcji motorycznych,
  • wybór dominującej ręki,
  • kształtowanie zabawy tematycznej,
  • stymulacja lewej półkuli mózgu,
  • kształtowanie zachowań społecznych,
  • stymulacja poznania wielozmysłowego,
  • stymulacja pamięci,
  • ćwiczenia kategoryzacji,
  • kształ...

    Artykuł dostępny tylko w prenumeracie PREMIUM

    Pozostało jeszcze 94% treści

  • Świat opowiadany. Wczesne wychowanie językowe w terapii surdologopedycznej. Metoda pracy oparta na dialogu i narracji

  • Rola rodzica w procesie stymulacji mowy dziecka z ORM

Podstawowy

Wczesne usprawnianie rozwoju mowy z zastosowaniem ustno-twarzowej terapii regulacyjnej (UTTR)

Terapię ustno-twarzową możemy rozpocząć od pierwszych dni po porodzie. Jak najwcześniejsze podjęcie działań terapeutycznych jest istotne ze względu na niezwykłą zdolność, jaką jest "p...
Podstawowy

Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 10–13 lat z niedosłuchem

Ćwiczenia językowe dla dzieci w wieku 10−13 lat z niedosłuchem